3 manieren om als organisatie in te spelen op de examenuitslag

Woensdag 12 juni 2019 is het zover, dan horen weer talloze jongeren in Nederland over zij geslaagd zijn voor hun middelbare school diploma. Als organisatie kun je hier slim op inhaken. Heeft jouw organisatie de inhaker al klaar liggen? Of kun je nog wel wat inspiratie gebruiken? In deze blog helpen we je een eindje op weg.

1. Verzin een leuke inhaker

Allereerst kun je een creatieve inhaker verzinnen om te delen op social media. Een inhaker is een grappige post die gaat over de examenuitslag en die tegelijkertijd wat te maken heeft met jouw organisatie. CocaCola deed dit in 2013 al met ‘Geslaagd’ blikjes. En ook dit jaar spelen ze weer in op de examenuitslag met een videoserie ‘Eindexamenbattle’ waarin jongeren het tegen elkaar opnemen in een quiz. Je hoeft het natuurlijk niet direct zo groots aan te pakken, maar simpelweg een leuke social media post kan het al erg goed doen.

2. Exclusieve actie

Je kunt ook een stapje verder gaan dan de inhaker en proberen klanten te werven vanuit de inhaker, bijvoorbeeld door een actie te organiseren voor geslaagden. Zo was er ooit een bloemist die bloemen bezorgde bij huizen waar de vlag inclusief tas uithing. Of denk aan een exclusieve kortingsactie voor geslaagden.

3. Op zoek naar vakantiekrachten?

Maak als bedrijf ook slim gebruik van dit moment. De studenten zijn klaar met school en hebben een lange zomervakantie voor de boeg. Oftewel: zat tijd om geld te verdienen! Ben jij nog op zoek naar personeel? Dit is je moment. Een restaurant dat hier al goed op inspeelt in Bij Hartje uit Zwolle, zoals ook te zien in de afbeelding. Wil je nog meer tips over hoe je jong talent kunt aantrekken? In deze blog geven we extra tips over hoe je jongeren aanspreekt als recruiter.

BONUS: Besteed aandacht aan de gezakte jongeren en herkansers

De meeste bedrijven haken in op de jongeren die geslaagd zijn, maar er is ook een groep die nog moet herkansen en een groep die volledig gezakt zijn. Zij kunnen wel een oppepper gebruiken, dus steek ze een hart onder de riem! Wees hier echter wel voorzichtig mee, want je wil niet te boek komen te staan als de organisatie die te lomp is. Hoewel je daar soms ook goed mee kunt scoren (kijk maar naar RUMAG). Maar in veel gevallen is het better safe than sorry. Ook voor deze groep kun je leuke acties bedenken, denk aan een cadeautje als troost of gewoon een meelevende social media post.

Hoe ga jij inspelen op de examenuitslag van aankomende woensdag?



Reageer op deze blog