Welke (online) tv-series kijken jongeren?

En hoe jij hier op in kan spelen met jouw organisatie

Netflix, Videoland, RTL XL, wie kent het niet. Het kijken van tv-series is tegenwoordig dè hobby van jongeren. In 2018 had 53% van de Nederlandse huishoudens een abonnement op een videodienst als Netflix. En Netflix heeft zelfs een maandbereik van 55% binnen de doelgroep 13 tot 19 jaar. Maar welke tv-series kijken jongeren en kun jij hier als organisatie nog iets mee? Wij vertellen het je in dit artikel.

De populairste series in tv-land

Eerder dit jaar melde het databedrijf Parrot Analytics op de Global TV Demand Awards al dat The Walking Dead de populairste tv-serie is van alle series  en dat Stranger Things de populairste ‘online only’-serie is. Daarnaast werden in 2018 shows als 13 Reasons Why, Black Mirror, Narco’s, Grey’s Anatomy en het ultiem bekende Game of Thrones erg veel bekeken.

Daarnaast deed 7 Days ook onderzoek onder hun jongeren naar welke genres zij het liefste kijken. Hieruit bleek dat de populairste series onder jongeren gaan over misdaad (29%), actie (25%) en komedie (23%).

Waar kijken onze Peer Panel jongeren naar?

We besloten zelf ook een onderzoekje te doen onder onze jongeren. En vroegen ze naar welke tv-series zij op dit moment kijken. Hieruit blijkt net als uit het onderzoek van 7 Days dat de jongeren het meeste kijken naar misdaad, actie en komedie. Top of mind onder de meiden bleek Ex on the beach, Friends en How I Met Your Mother. Onze jongens kijken graag naar Lucifer, Modern Family en The 100. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat meisjes alleen maar komedie kijken en jongens alleen maar ‘enge’ series, ieder heeft zo zijn smaak.

Hoe kun je hier als organisatie op inspelen?

Nu denk je misschien: leuk dat jongeren die series kijken, maar daar kan ik toch niks mee? Ho, wacht. Zeker wel. Waarschijnlijk heb je het wel eens eerder gehoord: maar jouw doelgroep moet je door en door kennen. En dat gaat verder dan de standaard gegevens, als leeftijd en waar ze wonen. Door je in jongeren te verdiepen, weet je beter wat hen bezig houdt en kun je inspelen op hun interesses. Want wist je dat jongeren dol zijn op GIF’jes? (kleine videofragmenten) Deze zijn ook vaak gemaakt van delen uit series. Hetzelfde geldt voor memes (grappige plaatjes die zich snel verspreiden online) op social media. Dus stel jij maakt gebruik van een GIF’je met een scene uit How I Met Your Mother, dan zal de jongere dat direct herkennen en waarschijnlijk zijn of haar aandacht trekken. We hoeven je vast niet te vertellen dat dat absoluut in jouw voordeel werken. wink

Speel jij al in op de interesses van jongeren?

 

 



Reageer op deze blog