Dit is hoe je als bank jongeren kunt boeien en binden

Heb je ooit een jongere horen zeggen: “Stuur maar even een Rabobank betaalverzoek?”, nee toch? Het is: “Doe maar ff een tikkie!”, terwijl ze het hier niet perse over de tikkie van de app Tikkie hebben. Dit kan ook prima over het betaalverzoek van de Rabobank gaan. Maar hoe zorg je er dan voor dat je als bank top-of-mind blijft bij jongeren?

Keep it simple

Bankzaken, belastingaangifte en andere soortgelijke zaken, ze staan erom bekend dat het ingewikkeld is! En vaak wordt het door banken ook moeilijk gemaakt in verband met veiligheid en privacy. Maar toch zie je nu dat banken die bankieren simpel(er) maken, het winnen. Dit zie je bijvoorbeeld sterk bij Knab. Zij maken veel reclame met hun identiteit dat ze goedkoop zijn voor zzp’ers, maar ook dat zij de volledige overstap van hun concurrent naar Knab voor je regelen en dan krijg je nog geld cadeau ook.

Maar blijf wel innoveren

Geld kunnen vragen aan een ander, werd eenvoudig gemaakt met de komst van Tikkie. ING kwam met geld overmaken met behulp van je vingerafdruk, in plaats van een scanner zoals de Rabobank dat heeft. Het is de kunst om simpel te kunnen innoveren voor de gebruiker, zonder dat de veiligheid van de gebruiker en zijn geld eronder lijdt. Het zijn de slimme kleine nieuwe tools die het hem doen. Er wordt nu bijvoorbeeld een nieuwe app uitgerold ‘Payconiq’ waardoor je kunt afrekenen met je mobiel in plaats van pinnen met je pas. Een telefoon heeft iedere jongere immers bij de hand en de pinpas moet onder uit de tas gegrabbeld worden. 

Leer laagdrempelig communiceren

Een bank heeft niet altijd invloed op de keuze van jongeren voor een rekening bij een bepaalde bank. Over het algemeen wordt er door ouders al een spaarrekening aangemaakt voor jongeren terwijl ze nog kind zijn. Hierdoor zitten jongeren automatisch bij dezelfde bank als hun ouders. Maar de jongere wordt ouder en krijgt inzicht in de kosten van een bankrekening. Helemaal nu er een trend opkomend is waarbij steeds meer jongeren gaan ondernemen en kosten van een bankrekening, geld overboeken, administratie en dergelijke voor hen duidelijk worden. Dan komt een bank als Knab in beeld die communiceert met de (laagdrempelige) voordelen als de goedkoopste én degene die je overstap regelt én degene die je extra geld geeft. Ja, dan is de keuze gauw gemaakt.

En dan hebben we het nog niet gehad over het aanvragen van een zakelijke rekening. Bij de meeste banken gaat hier een heel proces aan vooraf, waarbij je eerst allerlei informatie moet invullen over jou en je bedrijf en je daarna ook nog telefonisch informatie moet verstrekken als extra check. Aan de ene kant is dit logisch, want als bank wil je niet een zakelijke rekening verstrekken aan iemand die geen zakelijke rekening hoort te hebben. Maar wist je dat millenials niet houden van bellen? Als ze het eenvoudiger kunnen regelen bij een andere bank, dan zullen ze dat doen.

Als bank moet je dus leren om simpel te innoveren en laagdrempelig te communiceren naar jongeren, zodat ze precies begrijpen waarom bank X de allerbeste keuze is.

 



Reageer op deze blog