Dit is hoe je als recruiter jong talent aantrekt

Jongeren werven, als recruiter ben jij de aangewezen persoon om jong talent binnen te halen voor je eigen organisatie of dat van anderen. Maar in de praktijk blijkt dat niet altijd even makkelijk te zijn. Daarom geven we je graag een paar tips hoe jij jongeren kunt enthousiasmeren voor een nieuwe job.

Houd de drempel laag en kies voor moderne recruitmenttechnieken

Jongeren –en vooral millenials- houden niet van bellen. Ondanks dat dit over het algemeen de snelste manier is om meer informatie te krijgen over een baan. Ze vinden het niet prettig om gelijk een antwoord te moeten geven. Eigenlijk bekijken ze liever even van een afstandje of het wel of niet iets voor hen is. Maar wat doe je hier aan als organisatie? Zorg dat de drempel om contact op te nemen laag is. Dit doe je door een chatfunctie te maken op de website, WhatsAppmogelijkheden aan te bieden of wanneer je een social media kanaal als Instagram inzet, jongeren aan te moedigen om een DM (privé bericht) te sturen.

via GIPHY

Maar vermijd deze valkuil: jongeren zitten niet alleen maar op social media

Bedrijven en recruiters weten dat jongeren veel online aanwezig zijn en veel gebruik maken vna social media kanalen. En natuurlijk kun je die goed inzetten bij het werven van jongeren. Vermijd alleen wel de valkuil dat je gaat denken dat je jongeren ALLEEN kunt bereiken via social media. Jongeren bevinden zich namelijk ook offline op festivals, hippe hotspots, in de bioscoop of bij hun favoriete fastfood tent. Daarnaast reizen ze met het openbaar vervoer naar school.

En heb je er al een aan gedacht om samenwerkingen aan te gaan met scholen? Een hogeschool zoals het Windesheim in Zwolle, organiseert bedrijvenmarkten voor studenten die een stage of baan zoeken. En daarnaast hebben ze een vacature plek in hun online leeromgeving. Tip! wink

Salaris is really really really important

Jongeren werken voor geld. Of het nu gaat om een bijbaan of een ‘volwassen mensen’ baan. Het draait om geld. Bied je een lager salaris dan je concurrent? Vergeet het maar. Bied je een mbo-salaris aan een hbo student? Vergeet het maar.

via GIPHY

Geef een kijkje achter de schermen

Er zijn nu eenmaal een heel aantal branches die last hebben van een stoffig imago. Jongeren denken dat het saai is om voor de gemeente te werken. Bij ICT-bedrijven vind je alleen maar nerds. En uitzendbureaus zijn voor mensen die slecht zijn in solliciteren en niet aan een baan kunnen komen.

Denk je nu? Dat klopt echt niet. Mijn organisatie is super leuk! Doe er dan wat aan. Geef jongeren een kijkje achter de schermen. Wie werken er voor het bedrijf? Hoe gaat het er achter de schermen aan toe? Spelen jullie FIFA in de pauze?

Ga met jongeren in gesprek

Dit is misschien nog wel de meest belangrijke tip. Ga met jongeren in gesprek. Doe onderzoek naar wat ze echt over je denken en wat ze van jouw marketingcampagnes vinden. Want weet je? Je kunt wel denken dat je jongeren aanspreekt met ‘Jo gappie!’ of een ‘Snelle planga’ campagne te lanceren. Maar vinden ze dat echt leuk? Of vinden ze het stiekem achterhaalt?

Hoe ga je met jongeren in gesprek? Niet ieder bedrijf heeft jongeren voor het oprapen. Daar kunnen wij je een handje bij helpen. Via Peer Panels krijg jij de kans om jongeren echt te vragen wat ze van jouw marketingidee vinden. Zo valideer je je marketing van te voren en hoef je niet achteraf te horen dat het een flop was. Want wat voor campagne moet je dan weer bedenken, als deze – in jouw ogen – geweldige campagne al niet werkte?



Reageer op deze blog