Dit is hoe je Generatie Z bereikt als bedrijf

Jongeren bereiken is voor marketeers vaak een grote uitdaging. Heb je net door hoe je de millennials aan moet spreken, komt de nieuwe generatie al weer kijken. De jongste millennial (Generatie Y) is op dit moment 18 jaar oud, dat betekent dat de jongere doelgroep voornamelijk uit haar opvolger Generatie Z bestaat. Een generatie die veel op haar voorganger lijkt, maar in veel opzichten ook weer heel anders is. Generatie Z besluit bijvoorbeeld in de eerste 3 seconden al of ze jouw campagne interessant vinden. Wie is Generatie Z en hoe bereik en interesseer je ze? Dat gaan we je in dit artikel uitleggen.

Wie is Generatie Z

Er worden veel beweringen gedaan over wie Generatie Z nou precies is. Wij gaan er vanuit dat Generatie Z tussen 2000 en 2010 geboren is. Net als Generatie Y, heeft Generatie Z een flinke handleiding wanneer het om marketing en communicatie gaat. Generatie Z besluit namelijk in de eerste 3 seconden al of ze jouw campagne interessant vinden. Generatie Z vindt de why van jouw bedrijf het belangrijkst. Waarom leveren jullie een bepaald product of dienst. Daarnaast staat Generatie Z bekend om hun ambities, ondernemerschap en behoefte aan vrijheid. Zo gaat Generatie Z maar al te graag op zoek naar een (internationale) baan met doorgroeimogelijkheden waar zij echt impact kunnen hebben. Naarnaast is Generatie Z bijvoorbeeld ook een sucker voor wereldverbetering. Hou jij je als bedrijf veel bezig met wereldproblemen als de opwarming van de aarde of een beter milieu? Grote kans dat jij bij Generatie Z een streepje voor staat. In tegenstelling tot hun voorgaande generatie, ronden Generatie Z’ers hun opleiding in één keer af, waardoor de koopkracht van GenZ toeneemt.

Waar is Generatie Z te vinden

On Demand en online televisie

Nog maar 26% van Generatie Z kijkt traditioneel tv. Deze generatie is dol op On Demand Television, dat houdt in dat zij, vaak online, televisie kunnen kijken waar en wanneer zij willen. YouTubers als Enzo Knol, StukTV en Monica Geuze trekken soms meer kijkers dan de best bekeken televisieprogramma's. Naast YouTube zijn ook platformen als Netflix en Videoland erg geliefd bij Generatie Z.

Wat je kunt doen als bedrijf om in te spelen op de On Demand trend, is het inzetten van social influencers. Je kunt je eigen YouTube-kanaal opzetten, of een influencer inschakelen om over jouw product of dienst te vertellen. Branded content slaat aan bij Generatie Z, omdat zij een stuk minder gevoelig zijn voor (online) reclame. Meer over het inzetten van influencers vertellen we je later in dit artikel. Naast het inzetten van bestaande media, kun je ondertussen ook je eigen (online) TV-kanaal lanceren. Neem bijvoorbeeld Deltion.tv, een on demand tv-kanaal ingericht op hun huidige en toekomstige studenten. Toegankelijk, origineel en afgestemd op de doelgroep.

Bron 1
Bron 2 

Lees ook: Influencermarketing, is het dé manier om jongeren te bereiken?

Social media

Generatie Z is de mobile-first generatie. 75% van deze jongeren zit dagelijks 1 tot 4 uur op hun mobiel. De toegang tot technologie zorgt voor uitdagingen bij marketeers. Online platformen ontwikkelen zich sneller dan je ooit had kunnen verwachten.

Generatie Z houdt zich voornamelijk met de social media kanalen YouTube, Instagram en Snapchat bezig. Platformen als Facebook en Twitter worden nog wel door deze generatie gebruikt, maar het aantal jonge gebruikers neemt sinds een paar jaar af. Zo werd er in 2017 net zo veel tijd aan Facebook als aan Snapchat besteedt, terwijl Facebook ondertussen niet heel hip meer is onder deze doelgroep.

School, festivals en uitgaansgelegenheden 

Veel bedrijven gaan er klakkeloos vanuit dat je Generatie Z alleen via social media kunt bereiken, maar niks blijkt minder waar. Doordat de mediaconsumptie van Generatie Z bijna volledig digitaal is, is deze generatie gevoeliger voor offline marketing. Jongeren zitten op school, gaan uit en houden van festivals en andere evementen. Je kunt ze dus zowel online als offline bereiken. Denk bijvoorbeeld aan samenwerkingen, het ophangen van posters of het uitdelen van stickers met een link naar jullie online media kanalen. 

Lees ook: How to: Generatie Z aantrekken voor de opendag van de Hogeschool

In het kort

  • Verdiep je in de interesses en kwaliteiten van Generatie Z, zodat je constant op de hoogte bent en makkelijker op deze doelgroep kan inspelen;
  • Verdiep je meer in On Demand en online televisie, Generatie Z is er dol op. On Demand televisie kun je inzetten door bijvoorbeeld social influencers in te huren of een eigen online tv-kanaal te beginnen;
  • Zorg dat je overal te vinden bent, hoe meer offline en online marketing elkaar aanvullen, hoe langer je bij deze generatie blijft hangen.

Nu je weet wie Generatie Z is, waar ze zich bevinden en wat hun interesses zijn kun je je jongerenmarketing op hun afstemmen. Kom je er zelf niet uit? Dan helpen wij je gerust verder. Bekijk hier onze diensten.



Reageer op deze blog