Dit is hoe RTL jongeren terug naar traditionele TV lokt

Social Influencers, een definitie waar zelfs de influencers zelf tegenwoordig van kunnen walgen. Ze hebben een groot publiek en verdienen er genoeg geld mee om de nieuwste Jeep, Audi of Tesla van te kopen. Onder jongeren valt YouTube meer in de smaak dan traditionele TV. Niet heel gek: het is toegankelijker, flexibeler en vaak leuker om naar te kijken voor een puber. Grote mediabazen zoals RTL hebben dit maar al te goed in de gaten en spelen in op de trend. In dit artikel vertel ik je hoe mediabedrijven zoals RTL zich probeert te mengen in deze snelgroeiende vorm van media. Maar laten we eens beginnen met waarom jongeren nou eigenlijk veel liever Youtuben dan zappen.

Herkenning, flexibeliteit en toegankelijkheid

Eigenlijk is het heel simpel. Jongeren, voornamelijk pubers, vinden het heerlijk om zelf te kunnen kiezen wanneer ze voor de buis (of de PC dus) gaan zitten om hun favoriete serie te bekijken. Traditionele televisie houdt vast aan vaste dagen en vaste tijden. Tuurlijk komen partijen zoals RTL met hun eigen Netflix-variant, maar dit spreekt jongeren niet aan. Het is te duur en wekt hun interesse nauwelijks of zelfs niet.

YouTubers houden zich vaak aan vaste tijden, zo upload Enzo Knol elke dag een vlog om 16:00 en plaatst Beautygloss elke dag een vlog en elke zaterdag een Zaterdagvideo. Het grote verschil tussen YouTube en TV is: jongeren kunnen op YouTube zelf bepalen wanneer ze de geuploadde video bekijken. Dat kan gelijk, de dag erna of zelfs een week later.

Wat ook erg meespeelt is herkenning. Jongeren kijken tegen een influencer aan die niet veel ouder is dan dat zij dat zijn. Dit maakt het voor jongeren toegankelijker om zich te verplaatsen in een Youtuber en andersom. Enzo Knol houdt op 25 jarige leeftijd van Fortnite, maar mijn neefje van 13 ook.

RTL MCN

Also known as RTL Multi Channel Network is volgens RTL zelf de meest levendige plek voor video-creators en nieuw talent om zichzelf verder te ontwikkelen. RTL MCN vertegenwoordigd online video makers: de sterren van nu, zoals ze dat zelf verwoorden. Het is dus eigenlijk een subdeel van RTL die zich puur en alleen focust op Youtubers. RTL is overigens niet het enige mediabedrijf dat investeert in YouTubers, ook Talpa richtte een Youtube Creators Network op genaamd Social1nfluencers.

Waarom je vlogster Nienke Plas ineens in Expeditie Robinson ziet

Nu je deze kennis hebt zijn de verbanden niet ver te zoeken. Nienke Plas, getekend bij MCN RTL vind je dit jaar terug in Expiditie Robinson op RTL 4. Daarnaast zullen we zeer binnenkort Mascha Feoktistova, getekend bij Social 1nfluencers, terugzien in het TV-programma Boxing Stars.

Het doel? Publiek van het internet naar de traditionele TV lokken. Ik zal heel eerlijk met je zijn, ik ben er zeer bewust ingetrapt. Tijdens de eerste aflevering van Expeditie Robinson zat ik vol enthousiastme Nienke Plas aan te moedigen. Wat dan misschien wat minder handig is, is dat Nienke haar reactie op de afleveringen vlogt, en de dag erna direct upload. Je begrijpt me, heb maar 1 aflevering op TV gevolgd.

Toch haalt RTL niet alleen YouTubers naar hun traditionele wereldje. Zo startte RTL haar eigen YouTube kanalen: Concentrate en Juice. In zeer professionele setting worden online series opgenomen. Wat wel opvallend is, is dat ze nogal gebruik maken van het zogenaamde clickbait. En dan voornamelijk gericht op seks. Dáár blijven ze misschien dan toch traditioneel in: sex sells.

Overigens kan samenwerken met Social Influencers je merk een enorme boost geven onder jongeren. Ik ben benieuwd hoe deze trend zich gaat ontwikkelen.

Heb je wat nieuws geleerd? Wat vind jij van Social Influencers?

 

Geschreven door: Carmen


Reageer op deze blog