Fyre Festival: een typisch voorbeeld van millennial gedrag

In 2017 werd het Fyre Festival georganiseerd. Het moest een ultieme festival-ervaring worden voor rijke millennials op de Bahama’s. Echter werd het totaal het tegenovergestelde. Zacht uitgedrukt. Als we de Netflix-documentaire ‘Fyre: The Greatest Party That Never Happened’ mogen geloven. Naar onze mening zien we hier een typisch voorbeeld van millennial gedrag. Waarom? Dat leggen we je uit in deze blog.

De typische millennial als initiatiefnemer 

Klinkt leuk he? Het organiseren van een festival op de Bahama’s met een gave line-up en enorm veel publiciteit, mede dankzij influencers. Dat dacht oprichter Billy McFarland ook. Geboren in 1991 en daarmee behoort hij ook tot generatie Y, de millenials. Opgevoed met het idee dat alles mogelijk is, als je het echt wil. Maar in de praktijk bleek het organiseren van een festival nog niet zo eenvoudig… Wel bleek McFarland enorm succesvol in het enthousiasmeren van andere millennials.

Links: rapper Ja Rule, rechts: oprichter Billy McFarland

Het Fyre Festival werd massaal verspreid door influencers

Millennials kijken van nature graag naar anderen en hechten waarde aan de meningen van anderen. Hierdoor laten ze zich gemakkelijker beïnvloeden door influencers. En caching! Daar was het raak voor Fyre Festival. De organisatoren hebben allerlei influencers verteld over dit geweldige event en mensen lekker gemaakt met hun promotiefilmpje. Wat ervoor heeft gezorgd dat er op social media massaal gepost werd over het Fyre Festival. Iets wat niet zomaar aan een millennial voorbij gaat.

Millennials willen nieuwe ervaringen opdoen

En dat is niet het enige. Millenials willen graag nieuwe, coole ervaringen opdoen. Het Fyre Festival klinkt dan echt waanzinnig, want wie wil er nou niet naar een festival op de Bahama’s wat tot in de puntjes geregeld is? Van een vette line-up op het strand, tot een cruise en zelfs luxe tenten. Zodra influencers hierover beginnen te delen, wekt dit meteen het gevoel op bij millennials dat ze hier echt bij moeten zijn. The Fear Of Missing Out is real.

Ze willen graag gezien worden

Millennials willen graag leuk worden gevonden. Dit maakt dat ze zich laten beïnvloeden door trends en influencers en dat ze graag bevestiging willen krijgen van hun omgeving. Zo wordt er constant nagedacht over of hun foto’s op Instagram wel leuk genoeg zijn en of ze wel genoeg likes krijgen. Zo niet? Dan moet er iets veranderen. Hetzelfde geldt voor hun dagelijks leven. Ze willen graag ‘cool’ gevonden worden en dat betekent immers wel dat je alle hotspots moet bezoeken, toffe events moet meemaken en verre reisjes moet maken.

Oftewel Fyre Festival sounds perfect voor een millennial.

Maar die droom is nooit uitgekomen…

De documentaire is nu te zien op Netflix.



Reageer op deze blog