Het aantal jonge ondernemers groeit en dít is waarom

In 2018 schreven meer dan 3500 jongeren tussen de 13 en 18 zich in bij de Kamer van Koophandel. Dat is zo’n 31% meer dan het jaar daarvoor. (Bron) Maar hoe kan het nu dat het aantal jonge ondernemers zo erg gestegen is? Wij geven je onze visie hierop in deze blog.

Voorbeeld doet volgen

Zoals het gezegde luidt: ‘Goed voorbeeld doet volgen’. Zo lijkt het ook te gaan onder de jongeren. Volgens de Kamer van Koophandel heeft de generatie millennials meer lef, is nieuwsgieriger en eigenwijzer. Daarnaast ligt de wereld van internet aan hun voeten. Het is heel eenvoudig om een webshopje te starten en op Instagram bijvoorbeeld kaartjes met quotes te verkopen. Dit zien de jongeren ook gebeuren bij hun idolen, zoals dj’s en vloggers die ook ondernemen.

In 2018 kwam ook de prestatiedruk onder al studenten naar boven. Er wordt veel van jongeren verwacht en ze verwachten veel van zichzelf. Studeren, werken, drankjes doen met vrienden, #fitgirl blijven en ‘Insta perfect’ plaatjes maken. And say Hi to FOMO. Het is eenvoudig om je vervelend te voelen, als je ziet dat een ander leuke dingen aan het doen is, terwijl jij nutteloos thuis op de bank ligt. Voorbeeld doet volgen, maar of dat in de wereld van het ondernemen zo’n goed idee is? Dit maakt dat jongeren ook de druk kunnen voelen om te gaan ondernemen. Zo zien we onder YouTubers ook regelmatig dat vriendinnetjes van … en broertjes en zusjes van … ook opeens filmpjes gaan maken. Puur doordat ze elkaar aansteken en er online druk op wordt gezet.

Op zoek naar voldoening

Millenials hebben geleerd om zelf na te denken en niet klakkeloos de mening van een ander over te nemen. Hierdoor gaan ze al snel tegen door anderen bedachte directieve werkinstructies in. De jongeren zijn op zoek naar voldoening en afwisseling in hun werk en streven naar persoonlijke ontwikkeling. Dit gaat samen met de nieuwsgierigheid en nieuwe ervaringen op willen doen.

Starten met ondernemen is naar onze mening dan een logisch gevolg. Het is nieuw en spannend. Je ontwikkelt jezelf snel als persoon, doordat je je de ondernemersskills eigen maakt en je mag zelf weten wat je doet. Dobby has no master, Dobby is a free elf. 

Echter zorgt dit er ook al snel voor dat deze jonge ondernemers moeite hebben met keuzes maken voor hun onderneming. Ze willen alles aanpakken en proberen en de online wereld maakt het mogelijk.

Ondernemen is ‘cool’

Zoals eerder genoemd, zien jongeren hun idolen ondernemen. Dit heeft (onbewust) invloed op jongeren hun mening over ondernemen. Ze vinden ondernemen cool en willen zelf ook cool gevonden worden. De laatste tijd komt onder millenials ook het fenomeen digital nomads op. Dit houdt in dat je werkt als freelancer, vanuit het buitenland. Oftewel: de ruimte om de wereld te ontdekken en je Instagram vol te zetten met perfecte plaatjes, terwijl je stiekem keihard werkt om rond te komen.

Desondanks wil dat niet zeggen dat alle jongeren met deze redenen ondernemen. Er zijn bijvoorbeeld ook genoeg jongeren die vanuit hun passie starten met ondernemen en er zijn initiatieven zoals ZomerOndernemer, die jongeren ondersteunen in hun ondernemersavontuur.

Lees ook

Dit is hoe je Generatie Z bereikt als bedrijf
Influencermarketing, is het dé manier om jongeren te bereiken?
Sex Sells, maar niet aan Generatie Z



Reageer op deze blog