Wij hebben een stoffig imago, en nu?

Veel sectoren hebben een stoffig imago, en dat kan best hinderlijk zijn. Al helemaal als zo'n organisatie jongeren wil bereiken. Vandaag behandelen we branches waar een stoffig imago vaak voorkomt èn geven we je een aantal handige tips om er vanaf te komen.

Dit zijn sectoren met een stoffig imago

  • Bouw;
  • Scholen;
  • Gemeentes;
  • Uitzendbureaus;
  • Verkeersscholen;
  • Logistiek;
  • Fabrikanten;
  • Lokale omroepen.

Oorzaken

  • (Technologische) ontwikkelingen:
    Het wordt steeds makkelijker om online te werken. Er is steeds meer mogelijk, wat ervoor zorgt dat de jongere generatie liever Online LinkedIn recruiter wordt dan intercedent bij een fysiek bureau. Ook starten steeds meer jongeren een eigen (online) bedrijf, vorig jaar maar liefst 3500, waardoor een bijbaan via het lokale utizendbureau of als loodsmedewerker niet zo interesant meer is. 
  • Koppeling naar eigen omgeving:
    Opa werkte in de bouw, zijn vader werkte in de bouw... hoeveel jongeren ken je die in een van bovenstaande sectoren werken? Jongeren associëren het werk vaak met een persoon uit hun omgeving, waardoor ze er zelf een stoffig imago aan geven.
  • Weinig contact met jongeren:
    Laten we het hebben over omroep Max, een omroep specifiek gericht op ouderen. Logisch dat jongeren zich niet voelen aangesproken door Jan Slagter. In dit geval is het ook niet erg. Stel nou dat je bedrijf niet gericht is op de oudere doelgroep, maar wel dat imago heeft opgebouwd door bijvoorbeeld nooit jongeren te betrekken? Zeg hallo tegen je stoffige imago.
  • Niet weten hoe je jongeren moet aanspreken:
    Wij snappen je, jongeren bereiken lijkt soms wel een sport. Ze ontwikkelen zich razendsnel en de trends en nieuwe apps zijn simpelweg niet meer bij te houden. Wanneer je niet weet hoe je jongeren moet aanspreken, trek je ze ook niet aan. Ze komen meestal helaas niet uit zichzelf.

Veel gemaakte fouten betreft jongeren bereiken

  • Praten in hun taal:
    By far een van de meest gemaakte fouten als we het hebben over jongerenmarketing. Jongeren aanspreken in hun eigen taal zorgt niet oor interactie. Ze hebben jouw trucjes namelijk meteen door. Niet doen dus!
  • Jongeren zitten alleen op social media:
    Ja, social media wordt ontzettend veel gebruik door jongeren en je kunt het zeker gebruiken om van je stoffige imago af te komen. Echter zitten jongeren niet alleen maar op social media. Wel veel, maar niet altijd. 
  • "Dat doen we wel even!"
    Hoe lang je ook bestaat en hoe groot je organisatie ook is, jongeren bereiken blijft lastig. Voor veel organisaties is het moeilijk om toe te geven dat het een pittige opdracht is. Geef dus toe aan je gebreken, dat is vaak de eerste stap.

Wij hebben een stoffig imago, en nu?

Tja, en wat doe je dan als je zo'n stoffig imago hebt opgebouwd? Wij geven je een aantal tips.

  1. Ga eens in gesprek met de doelgroep, wat vinden ze nou zo stoffig aan jullie? Onderzoek waar het probleem ligt en probeer hem dan op te lossen. Veel bedrijven vullen zelf in wat jongeren denken, maar vaak kloppen deze aannames niet. Willen jullie in gesprek gaan met jongren? Wij hebben er een mooi concept voor gebouwd. 
  2. Doe onderzoek naar de generaties: er is ontzettend veel over Generatie Y en Z te lezen. Zorg ervoor dat je de huidige generaties goed kent. Wanneer je de kennis hebt, kun je er marketingtechnisch op inspelen.
  3. Zoals eerder benoemd: geef toe aan je gebreken. Het is ook moeilijk, je bent niet de enige die hiermee worstelt. Er zijn tegenwoordig tig mogelijkheden om je marketing te optimaliseren, verdiep je er eens in.
  4. Ga je aan de slag met social media? Zorg voor constante en herkenbare content. Ontwerp een aantal templates en maak een contentkalender. Op deze manier creeër je herkenbaarheid èn overzicht voor jezelf.

Heel veel succes!

Wij – van CarmenConnect – zetten ons in om organisaties en jongeren dichter bij elkaar te brengen. Hierbij maken we jouw uitdagingen transparant in plaats van dat we jou voorkauwen wat je moet doen. Samen met jou gaan we op zoek naar de kern van het probleem, en lossen we hem samen op een originele manier op. Daarnaast krijg je écht de kans om met jouw jonge doelgroep in gesprek te gaan, met behulp van Peer Panels.

Elke case van CarmenConnect wordt op maat gemaakt, zodat de oplossing perfect aansluit bij het probleem. Dit betekent ook dat we gaan kijken naar waar jij zelf al goed in bent en wat je zelf zou kunnen oppakken én wat wij voor jou zouden kunnen betekenen. We gaan hierbij uit van het positieve en gaan op zoek naar kansen in plaats van problemen.

Wij bereiken jongeren. En jij?



Reageer op deze blog