Hoe kun je Generatie Y en Z aantrekken voor een leertraject bij jouw bedrijf?

We zien het steeds meer: leertrajecten (of traineeships) bij bedrijven om op een laagdrempelige manier jongeren te werven bij een bedrijf. Ook om ze op die manier de kneepjes van het vak te leren, zoals jij wil dat ze het leren. Want ieder bedrijf heeft zo zijn eigen werkwijze binnen het vakgebied. Maar wat vinden de jongeren uit generatie Y en Z eigenlijk van leertrajecten en hoe kun je ze warm maken voor een leertraject bij jouw bedrijf? Wij vertellen het je in deze blog.

Wat bedoelen we met een leertraject?

In de marketing, defensie, zorg, IT en andere technische studies zien we het al regelmatig voorkomen; leertrajecten. Er zijn verschillende soorten leertrajecten. Zo zijn er vormen waarbij je eerst een mbo of hbo opleiding volgt en daarna een leertraject ingaat bij een bedrijf. Maar je kunt ook direct na de middelbare school een leertraject aangaan en via een bedrijf een diploma halen, bijvoorbeeld het duale ICT-traject van de Belastingdienst. Hierbij haal je én een geaccrediteerd hbo-diploma én doe je praktijkervaring op.

Is een leertraject interessant voor jongeren uit generatie Y en Z?

Dat een leertraject voor een bedrijf fijn is, is al wel duidelijk. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om te ontdekken of de jongere bij het bedrijf past, of er potentie in zit en of het overweg kan met de werkwijze van het bedrijf. Maar is een leertraject ook interessant voor jongeren? Er zijn natuurlijk genoeg voordelen te bedenken. Zoals dat het een fijne manier is om te ontdekken of een bedrijf bij je past en dat je op een laagdrempelige manier meer kunt leren, maar ook aan het werk bent. Bovendien verdien je geld tijdens een leertraject bij een bedrijf. Ook niet geheel onbelangrijk.

Echter staat generatie Z er om bekend dat ze behoefte hebben aan zekerheid, maar is een leertraject dan wel iets voor generatie Z? Dit ligt voor generatie Z geheel aan het aanbod van een bedrijf. Maar is voor een bedrijf wel iets om over na te denken. Hoe kun je ervoor zorgen dat je deze generatie een gevoel van zekerheid biedt?

Terwijl generatie Y juist ondernemend is en kansen pakt. Zij zullen waarschijnlijk gemakkelijker voor een leertraject kiezen. Ze zien het meer als een kans om iets te ondernemen en iets nieuws te leren. Als het tegenvalt? Dan zoeken ze gewoon iets anders.

Hoe denken onze Peers over leertrajecten?

“Het moet niet zo zijn dat je denkt dat je economische vraagstukken gaat behandelen en dat je uiteindelijk de wc schoon staat te maken.” – Ferry, 21

We vroegen onze Peers hoe zij denken over leertrajecten. Uit onze gesprekken bleek dat onze jongeren wel geïnteresseerd zijn in leertrajecten, maar dat het afhankelijk is van een aantal punten. Zo willen ze vooral weten wat ze kunnen verwachten en ze willen een salaris verdienen wat past bij hun niveau. En heel belangrijk: ze willen echt meer leren en niet zoals sommige stagiaires ‘nutteloze’ taken krijgen, zoals koffie halen en de wc schoonmaken.

“Ik zou zeker nog een traject na mijn hbo studie willen doen, als het verdiepend is op wat ik heb gestudeerd.” – Janneke, 20

Daarnaast bleek uit ons onderzoek dat het bij onze jongeren behoefte is aan zekerheid. Ze willen graag duidelijkheid over of ze na hun leertraject bij het bedrijf kunnen blijven werken, maar indien ze een diploma halen binnen het bedrijf, wat dat diploma waard is voor andere bedrijven. Voor het geval ze na hun leertraject wel op zoek moeten naar een nieuwe werkgever.

“Ik zou het ook wel willen doen, als het aansluit op mijn interessegebied. Het hoeft niet per se aan te sluiten op mijn hbo studie. Als het salaris maar wel op hbo niveau zit en niet daaronder” – Elise, 21

Hoe zorg je als bedrijf dat je opvalt?

Als je met jouw bedrijf jongeren wil aantrekken voor een leertraject, moet je dus rekening houden met 3 belangrijke punten:

1. Communiceer duidelijk over wat de student gaat leren
2. Wees helder over wat er van de student wordt verwacht, qua taken
3. Bied een salaris die bij de functie/studie past en communiceer dat ook in de vacature

 

 

En maak het waar.

Verder geldt voor het aantrekken van jongeren, alle normale jongerenmarketing regels. Dit houdt in: communiceer niet in straattaal, zoals hopeloze bedrijven wel doen. ‘Jo gappie!’, werkt niet. Maar geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Hoe gaat het er achter de schermen aan toe? Spelen jullie FIFA in de pauze? En zorg ervoor dat jongeren laagdrempelig contact op kunnen nemen voor meer informatie over het leertraject, bijvoorbeeld via WhatsApp. Wil je meer weten over het werven van jongeren? Wij geven je nog een aantal tips in dit artikel.

Hoe trek jij jongeren aan voor het leertraject bij jouw bedrijf?

Lees ook

How to: Generatie Z aantrekken voor de open dag van de hogeschool 
Dit is hoe je Generatie Z bereikt als bedrijf

 



Reageer op deze blog