How to: Generatie Z aantrekken voor de open dag van de hogeschool

Jongeren bereiken is niet eenvoudig. Maar natuurlijk wel essentieel als school zijnde. Jij wil jongeren aantrekken voor de open dag, maar hoe? Wij geven je een aantal inzichten in de doelgroep en tips hoe je ze kunt bereiken.

Generatie Z

Misschien heb je er wel eens van gehoord: de verschillende generaties Y (de millennials) en generatie Z. In dit geval hebben we het voornamelijk over generatie Z, de jongeren die geboren zijn vanaf 2000 Ze zijn moeilijker te bereiken dan andere generaties en bepalen in de eerste 3(!!) seconden of zij jouw advertentie interessant vinden of niet. Ze zijn serieus over werk en kunnen studievertraging niet gebruiken, in verband met het nieuwe leenstelsel. En bovendien willen ze zekerheid, ze worden namelijk opgevoed door ouders die niet altijd zekerheid hebben gehad en hun kinderen dat meegeven. Bovendien zijn ze altijd online te vinden, op de hoogte van de nieuwste snufjes én ze trappen niet meer zomaar in jouw reclame. Oef!

Waar kun je Generatie Z bereiken?

Allereerst natuurlijk een belangrijke vraag: waar ga je jongeren bereiken? Waar Facebook jarenlang populair was, vindt er nu al een tijd lang een overgang plaats naar andere kanalen. Jongeren zijn nu veelal te vinden op Instagram (Stories), Snapchat en YouTube.

Maar vergeet ook de traditionele media niet. Generatie Z is minder te vinden voor de tv en maakt meer gebruik van de smartphone en on-demand tv kijken, maar ze staan wel positiever tegenover advertentievormen als gedrukte reclame buiten en reclame in de bioscoop of op tv en radio.

Pluspuntjes scoren met humor en creativiteit

Jongeren van generatie Z houden van een creatieve aanpak. Ze genieten van snappy content die ze zonder al te veel moeite kunnen bekijken, oftewel korte video’s! En je scoort al helemaal punten met goede humor, beroemdheden en muziek.

Ook houden jongeren ervan als ze mogen co-creëren of als ze kunnen zien wat er gebeurt als zij een beslissing mogen nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gesponsorde lenzen in Snapchat of polls op Instagram Stories waarbij de kijker een stem kan geven.

Bovendien zijn jongeren op de hoogte van de nieuwste snufjes en proberen ze graag nieuwe dingen uit. Kijk dus eens of je Augmented Reality of Virtual Reality in zou kunnen zetten voor de promotie van een open dag.

Influencers inzetten

Generatie Z is gevoelig voor branded content. Dit houdt in: echte mensen (influencers) die een boodschap overbrengen in plaats van het bedrijf zelf. De jongeren houden namelijk niet van fake content en ze hebben het heel gauw door als jouw boodschap niet ‘real’ is. Kies jouw influencers dan ook zorgvuldig uit. Vraag jezelf daarbij altijd af wie geschikt is om jouw boodschap over te brengen. Tipje: het kan ook al heel simpel door mede-studenten in te zetten!

Nu je weet dat generatie Z jou per direct afrekent op marketing die zij niet leuk vinden, zijn wij benieuwd: hoe bereik jij jongeren?

Wij doen het zo.



Reageer op deze blog