Influencermarketing, is het dé manier om jongeren te bereiken?

Je wil jongeren bereiken. In de reclames zie je overal grote bedrijven samenwerken met bekende namen van YouTube of uit de muziekwereld. Maar waarom doen ze dat? Is dat dé manier om jongeren te bereiken? En wat betekent dat voor jouw bedrijf? Wij gaan je helpen om meer duidelijkheid te krijgen over de invloed van zogeheten influencers op het bereiken van jongeren.

Wat is een influencer?

Laten we beginnen bij het begin en eerst helder krijgen wat een influencer is. De meeste mensen denken bij het woord influencer meteen aan een bekende YouTuber of Instagrammer. Het klopt dat je influencers vindt op de social media kanalen, maar het gaat wel iets verder dan dat. Kort gezegd is een influencer iemand die invloed heeft op zijn of haar doelgroep. En je kunt influencers opdelen in 5 ‘types’.

  • Mega influencers

De mega influencers zijn de opperinfluencers met meer dan één miljoen volgers. Vaak zijn dit bekende mensen, zoals zangers of sporters. Maar het kunnen ook mensen zijn die via social media bekend zijn geworden door hun passie. Het bereik van deze influencers is groot en ze zijn vaak actief op meerdere platformen, maar door de hoeveelheid volgers hebben ze minder persoonlijk contact met hun volgers en is de betrokkenheid lager. Dit zorgt ervoor dat mega influencers vooral geschikt zijn voor het vergroten van de zichtbaarheid van jouw merk. Bovendien krijgen mega influencers veel aanbiedingen voor campagnes, hierdoor kunnen ze zelf kiezen wat ze wel en niet aannemen. Daarnaast worden ze vaak betaald per bericht en heb je een groot budget nodig om een mega influencer in te zetten.

  • Macro influencers

Daarna komen de macro influencers, zij hebben tussen de honderdduizend en één miljoen volgers. Ook zij zijn actief op meerdere platformen, maar wel minder dan de mega influencers. Hierdoor kunnen ze iets meer aandacht besteden aan hun volgers. Ook macro influencers kunnen bekendheden zijn of mensen die van social media hun werk hebben gemaakt. Die laatsten steken erg veel tijd in het maken van hun content. Dit maakt macro influencers erg geschikt voor grote campagnes, echter zijn ook hier de kosten vrij hoog. 

  • Meso influencers

Meso influencers zijn influencers met zo’n vijftig- tot honderdduizend volgers. Hier ligt het bereik dus een stuk lager, maar de betrokkenheid is wel veel hoger. Het is voor deze influencers makkelijker om contact te onderhouden met hun volgers. Wel zijn ze kritisch in hun keuzes voor samenwerkingen met bedrijven. De content moet voor hen en hun volgers relevant zijn. Wel zorgt dit ervoor dat hun geloofwaardigheid hoog blijft én de kosten voor een campagne liggen duidelijk lager.

  • Micro influencers

Dan hebben we ook nog micro influencers, zij hebben tussen de vijfduizend en vijftigduizend volgers en richten zich vaak op een niche. Ook zij hebben een lager volgeraantal en een hoge betrokkenheid. Ze hebben veel contact met hun volgers en weten aardig goed wat de doelgroep bezighoudt. Dit maakt dat de invloed van deze influencers groot is en geschikt voor campagnes die zich richten op het creëren van een band met jouw bedrijf.

  • Nano influencers

En dan last but (zeker) not least, de nano influencers. Ze hebben maximaal vijfduizend volgers en hebben een sterke band met hun volgers. De meeste nano influencers zullen zichzelf niet direct als influencer beschouwen. Maar dat zijn ze wel dankzij hun sterke band met hun volgers. Ze delen content over hun passie en dat zorgt ervoor dat ze kritisch zijn in hun keuzes. Jouw campagne zal dus echt bij hun passie moeten passen. Hierbij gaat het niet om bereik per bericht, maar om de betrokkenheid van de volgers. De nano influencers hebben een sterke band met hun volgers en daardoor zijn ze geloofwaardig voor hun volgers. Hierdoor laat een bericht over jouw merk meer indruk achter en kan een campagne met een nano influencer erg effectief zijn. 

Welke generaties jongeren vinden influencers interessant?

We zien twee generatie die influencers erg interessant vinden en op de voet volgen, namelijk de generaties Y en Z.

Generatie Y worden ook wel millennials genoemd en ze zijn geboren tussen 1982 en 1999. Ze hebben de grote digitalisering meegemaakt en kopen veel online. Bovendien zijn millennials erg ambitieus en bouwen graag aan een carrière. Generatie Z is geboren tussen 2000 en 2010 en zij groeien echt op in de digitale wereld. Ze weten niet anders dan dat je een smartphone hebt, drones kunt besturen en spellen kunt spelen met virtual reality. Kenmerkend bij generatie Z is dat zij gevoelig zijn voor de mening van leeftijdsgenoten.

Waarom triggeren influencers jongeren?

Is er een zanger die jij ontzettend goed vindt en waarvan jij elk liedje kent? Of een acteur die de sterren van de hemel acteert? Als je een film voorbij ziet komen waar die acteur in speelt, dan vind je die film waarschijnlijk direct al een (beetje) goed of leuk. Zo werkt het ook bij jongeren en influencers. De influencer doet iets in zijn of haar leven dat de jongere interessant vindt en de jongere besluit het te gaan volgen. Vervolgens wordt er een band opgebouwd en gaat de  geloofwaardigheid van de influencer omhoog. Dit kan ervoor zorgen dat als de influencer product X heeft en er tevreden over is, dat de interesse bij de jongere ook gewekt wordt. Dit werkt in de meeste gevallen beter dan wanneer het merk zelf het product promoot, omdat jongeren tegenwoordig direct door fake news en verkooppraatjes heen prikken. It’s all about the share-of-voice!

We hebben je nu een kijkje gegeven in de influencerwereld, maar er is nog veel meer over te vertellen. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief.



Reageer op deze blog