Millennials vinden bellen awkward

Uit een recent onderzoek van Monivation bleek dat zo'n 40% van de jongeren last heeft van belangst. Door de snelle technologische ontwikkelingen wordt het voor jongeren steeds makkelijker om onder een telefoongesprek uit te komen. Of belangst een kenmerk is van Generatie Y  leggen we je uit in dit artikel. 

Millennials hebben faalangst: de invloed van social media

Millennials zijn opgegroeid met het idee dat zij alles kunnnen bereiken als zij hun best er maar voor doen. In werkelijkheid zit het leven natuurlijk iets anders in elkaar. Op het moment dat de Millennial een tegenslag meemaakt in zijn of haar leven krijgen zij het gevoel dat het allemaal voorbij is. Heb je op je 30e nog steeds geen miljoenenbedrijf? Dan heb je gefaald in het leven. Door de snelle ontwikkelingen in social media land worden de eisen die millennials aan zichzelf stellen alleen maar verhoogd. Je klasgenoot rijdt al in de nieuwste Mercedes en jij hebt nieteens een rijbewijs. Echter weet deze student niet dat die gloednieuwe Mercedes niet van zijn of haar klasgenoot is, maar van pappie en mammie. Op social media is het gras altijd groener bij een ander. Millennials, opgegroeid tijdens deze social media revolutie, zijn hier gevoeliger voor dan andere generaties. Steeds meer jongeren hebben het gevoel dat ze falen als ze bepaalde doelen in het leven niet "op tijd" behalen. 

Boosdoeners: Whatsapp, Snapchat en schoolportals

Apps zoals Whatsapp en Snapchat maken het voor de Millennial erg gemakkelijk om een belsessie te ontwijken. Ook scholen verplichten jongeren steeds minder snel om een belletje te doen. Ben je ziek en moet je je afmelden, dat kan gewoon via de schoolsite. Chatapps zoals Whatsapp geven jongeren de mogelijkheid om met elkaar te praten via berichten en spraakopnames. Ze kunnen precies plannen wat ze willen zeggen en wanneer ze iets verkeerd zeggen kunnen ze dit herstellen zonder dat de ander dat door heeft. Ook Snapchat is onder jongeren een zeergeliefd medium. Wil je je schoolvrienden laten weten dat je ziek thuis bent? Dan stuur je ze gewoon een Snapchat met een zieke emoiji. De anderen weten direct dat je niet op school zult zijn die dag zonder dat je überhaupt hebt verteld dat je ziek bent. 

Hoe harder het gebruik van dit soort apps onder jongeren stijgt, hoe minder snel jongeren de telefoon durven te pakken. Hoe groter de belangst onder jongeren wordt, hoe moeilijker het voor deze jongeren wordt om later een geschikte baan te vinden. Durf jij een potentiële werkgever of stagebedrijf niet te bellen? Dan ben je goed de klos. Werkgevers waarderen het niet als je moeilijk gaat lopen doen over dingen die voor hun doodnormaal zijn.

Conclusie

Jongeren hebben faalangst door de hoge eisen die zij aan zichzelf stellen. Deze eisen worden zwaar beïnvloed door de leeftijdsgenoten om hun heen die zich succesvoller voordoen dan ze eigenlijk zijn. Wanneer er gebeld moet worden, moet de millennial gelijk een antwoord klaar hebben staan. Ze kunnen er niet over nadenken, kunnen het niet aanpassen en al helemaal niet annuleren. De kans om te falen is dus groot. Doordat Millennials moeilijk met tegenslagen om kunnen gaan, zijn ze steeds banger om een fout te maken. Steeds meer jongeren ontwikkelen hierdoor belangst.

Tips voor belangst

  1. Schrijf de punten op die je wilt benoemen in het telefoongesprek;
  2. Weet dat het niet erg is om te falen, iedereen maakt fouten. Ze zullen je er echt niet om uitlachen;
  3. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Gewoon doen, bellen die handel. Het is even moeilijk, maar je kunt het wél!

Samenwerking met FunX en de Persgroep

Afgelopen week praatten we over dit onderwerp met Radio FunX en de Persgroep. Deze artikelen en radiofragmenten zijn hier terug te vinden



Reageer op deze blog