Sex Sells, maar níét aan Generatie Z

Generatie Z, opvolger van de Millennials, bestaat uit jongeren die geboren zijn tussen 2000 en 2010. Een doelgroep die opgroeit in een wereld waar Sex Sells. Uit onderzoek bleek dat jongeren uit Generatie Z seks wel belangrijk vinden, maar er niet zo veel mee bezig zijn als voorgaande generaties. Waarom dit zo is en wat het te maken heeft met de seksuele revolutie van de jaren '60 vertellen we je in dit artikel.

Een voorzichte generatie

Niet alleen is Generatie Z opgegroeid in een crisistijd, ze hebben ook 9/11 meegemaakt. Daarnaast leven ze in een tijd waar terroristische aanslagen worden gepleegd. Het schijnt dat Generatie Z zich door deze gebeurtenissen snel minder veilig voelen en daarom een stuk voorzichtiger zijn. Uit onderzoek bleek dat Generatie Z (en hun voorganger, GenY) minder seks hebben op jonge leeftijd als dat hun ouders deden. Dit heeft te maken met het feit dat jongeren van nu minder snel een vaste partner hebben. 

Seksuele revolutie van '60

Generatie Z is de derde generatie sinds het uitbreken van de seksuele revolutie in de jaren '60. In die tijd ontdekten hun grootouders voor het eerst de pil. Het taboe wat in de jaren '60 op seks lag daalde enorm. Grootouders en en ouders groeiden op met een lossere manier van denken over seks en geven dit dan ook door aan hun (klein)kinderen. Grappig genoeg zijn de ouders van Generatie Z nog aan het nagenieten van het laatste stukje revolutie, terwijl Generatie Z het wel gehad heeft met seks. Tuurlijk, het is allemaal leuk en aardig maar zó bijzonder is het ook niet. De keerzijde hiervan is natuurlijk wel dat Generatie Z het steeds minder moeilijk vindt om seks te hebben met iemand zonder dat ze daar gevoelens bij krijgen. 

Lees ook: 1 op de 5 vrouwen in Nederland ongewenst zwanger: ons jongerenpanel legt uit

Sex Sells? No, Sex Annoys

81% van alle muziekvideo's bevatten beelden met een seksuele lading. Generatie Z heeft inmiddels alles wel gezien, je maakt niet snel meer indruk. Wanneer je elke dag geconfronteerd wordt aan seksueel getinte marketingcampagnes heb je het snel gezien. Vergeet niet al die apps die je vertellen welke seksstandjes je nog moet uitproberen. Generatie Z is er aan gewend, en giegelt er niet meer om. Seks is gewoon seks, laat het lekker. Stiekem een pornoblad halen in de winkel? Is niet meer nodig, Google er gewoon naar. Niet te vergeten de seksuele ervaringen waar Lil Kleine en Ronnie Flex hun muziek op basseren. De constante mogelijkheid om in aanraking te komen met seks begint Generatie Z te vervelen. Bijzonder is het niet meer. Ga eens na hoe seksloos Lady Gaga is vergeleken met Madonna in de jaren '80.  Sexy = ouderwets.

Tuurlijk blijft Generatie Z het leuk vinden om op seksueel gebied te experimenteren, het blijven pubers. Ze reageren minder snel op seksuele prikkels, en gaan een stuk verstandiger met seks om.  


Bron: Generatie Z en de vierde industriële revolutie (Jos Ahlers, René C.W. Boender)



Reageer op deze blog