Offline jongeren bereiken in… een magazine?!

Ken je de bullshit die “Jongeren bevinden zich alleen nog maar online.” heet? Toch doen de meeste bedrijven tegenwoordig alleen maar aan online marketing als het gaat om jongeren bereiken. En tuurlijk zijn jongeren veel online te vinden, maar online marketing is niet je enige optie. In deze blog geven we je een offline optie om jongeren te bereiken.

Jongeren lezen magazines

Na het lezen van deze titel denk je misschien: “Wat een onzin.” Begrijpelijk. Want mensen gaan over het algemeen steeds minder lezen en kijken meer video’s. Zo ook jongeren. Toch liggen er -naar onze mening- nog steeds kansen bij offline acties, juist doordat steeds minder bedrijven dat gaan doen.

We vroegen onze Peers. Je verwacht het misschien niet, maar jongeren lezen tijdschriften. En wat blijkt: 57% van de jongeren leest tijdschriften. Wel zijn dit overwegend de meiden die tijdschriften lezen. Zij lezen bijvoorbeeld de Linda Meiden, Vogue of Glamour. Onze mannelijke peers, die tijdschriften lezen, hebben een voorkeur voor tijdschriften over wetenschap, auto’s of natuur. We willen hierbij echter wel meegeven dat het volledig aan de interesses van de jongeren ligt. We hebben namelijk ook vrouwelijke peers die de Quote en National Geographic lezen.

Offline jongeren bereiken

Mogelijkheden voor bedrijven met tijdschriften

In magazines zijn er diverse mogelijkheden voor bedrijven. In het kort zijn er drie opties:

  • Advertentie
  • Advertorial
  • Free publicity

Als bedrijf zijnde kun je simpelweg een advertentie kopen in een magazine. Je kent de advertentiepagina’s in bladen toch wel? Hierbij lever je zelf een advertentie aan. Maar je kunt ook kiezen voor een advertorial. Dit is in feite een betaalde tekst. Je betaalt ervoor dat het tijdschrift een stuk over jou schrijft op basis van bijvoorbeeld een interview.

Een meer uitdagende optie is free publicitiy. Je kunt proberen om ‘gratis’ in een tijdschrift te komen. Als je een super interessant nieuwtje hebt, kun je met PR ervoor zorgen dat je gratis publiciteit krijgt. Om dit te verkrijgen kun je zelf tijdschriften aan gaan schrijven met behulp van persberichten, maar je ziet het ook wel gebeuren dat tijdschriften bedrijven benaderen of online oproepjes doen voor interessante verhalen.

Hoe kies je het juiste tijdschrift uit voor jouw doelgroep?

Het allerbelangrijkste is dat je je goed verdiept in je eigen doelgroep en de doelgroep van een tijdschrift. Doe bijvoorbeeld een kort onderzoek binnen je eigen jonge doelgroep en vraag welke tijdschriften ze lezen en wat voor informatie ze interessant vinden. Heb je geen idee hoe je hierachter kunt komen? Wij bieden de oplossing met Peer Panels. Een laagdrempelige manier om echt het gesprek aan te gaan met jongeren.

Daarnaast hebben de meeste tijdschriften op hun website informatie staan over welke doelgroep hun tijdschrift leest, maar ook wat voor bedrijven in hun bladen adverteren. Toch raden we je aan om ook zelf een keer het tijdschrift aan te schaffen en door te lezen. Zo kun je zien of de stijl van het tijdschrift jou aanspreekt en of jij geassocieerd wil worden met dit tijdschrift. Stel jouw doelgroep leest alleen maar roddelbladen, dan kun je voor jezelf afvragen of jij wel met jouw bedrijf in een roddelblad wil staan. 

Heb jij er al eens aan gedacht om te adverteren in een tijdschrift?


 



Reageer op deze blog